Erfarenheter om att ställa miljökrav i offentlig upphandling

Årligen upphandlar den offentliga sektorn i Sverige varor och tjänster för cirka 500 miljarder kronor. Den offentliga sektorn ses därmed som en viktig aktör när det gäller att driva på utvecklingen för hållbar konsumtion och produktion genom att ställa miljökrav i offentlig upphandling. Länsstyrelsen Gävleborg har låtit utföra en studie om miljökrav i offentlig upphandling. Som resultat av denna finns en rapport med goda exempel. I rapporten diskuteras även olika frågeställningar; Hur kan miljökrav ställas? och Vilka hinder och möjligheter finns det när en verksamhet vill ställa miljökrav? I rapporten finns exempel och erfarenheter från upphandling av material vid byggnation, livsmedel, förbrukningsmaterial, textiler, möbler, entreprenörer och inhyrda tjänster samt tjänstesektorn/konsulter. Läs mer i rapporten ”Omvärldsanalys av miljökrav i offentlig upphandling”.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar