Hållbarhet prioriteras inom handeln

Sedan fyra år tillbaka sammanställer Svensk Handel en rapport om hållbarhetsarbetet i branschen. Rapporten för 2015 visar att en majoritet av handelsföretagen ser hållbarhetsarbetet som ett lönsamt åtagande. Ur den sociala hållbarhetsaspekten arbetar 58 % av tillfrågade företag med att främja jämställdhet och 46 % arbetar för att främja mångfald. När det gäller socialt ansvarstagande i andra länder är det framförallt större företag med fler än 50 anställda som ställer tydliga krav vid inköp.

Enligt rapporten anser fyra av tio konsumenter att utbudet av miljövänliga och ekologiska varor är för litet och ännu fler vill se fler varor som står för ett etiskt ansvarstagande. Därför har hållbarhet för många företag blivit ett strategiskt åtagande som kopplar till varumärkesidentitet, möjlighet att locka rätt typ av medarbetare samt lönsamhet.

Här hittar du rapporten från Svensk Handel.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar